tisdag, april 11, 2006

Jag och min kaffemaskin

Att gifta sig innebar i mitt fall flera bra saker. Till att börja med fick jag en fru, naturligtvis. Dessutom fick jag (vi) en kaffemaskin i bröllopspresent från vår Schweiziske kompis Daniel.

Och denna kaffemaskin är en helt makalös makapär. Man häller i kaffebönor i ett fack, vatten i ett annat och så trycker man på en knapp och – vips – ut kommer nymalet, nybryggt fantastiskt gott kaffe. Man kan själv ställa in styrka, mängd och till och med finjustera kaffekvarnen utifrån hur grovmalna man vill ha sina bönor.

När jag var ung och radikal tyckte jag att alla medelålders prylfantaster var fåniga och lovade att aldrig bli en av dem. I dag har jag omprövat det. Och kaffet smakar gudomligt gott, tack så mycket.

PS: Idag är det landstingsfullmäktige, som man om andan faller på faktiskt kan titta på via web-tv (på Stockholms läns landsting hemsida). Om ni ser mig med ett fånigt lyckligt leende på läpparna så vet ni vad jag tänker på. Och inte är det borgarnas reservation i landstigsstyrelsen… DS

1 kommentar:

Jonas N sa...

Grattis Johan, både till frun, till presenten och vad denna kan åstadkomma, den tilltagande mognaden och insikten, och som följd av allt detta förmågan att uppskatta det goda i livet ...

Fortsätt längs samma väg!

:-)