lördag, maj 06, 2006

Herregud vad mycket skräp!

Tillbringande denna strålande lördagsförmiddag med att plocka skräp. Utrustad med en träpinne med en spik i ena ändan, ett par tunna kirurghandskar och en svart sopsäck gav jag mig tillsammans med några partivänner ut på Hässelbys parkvägar. Och ärligt talat. Frågan om människor hinner med något annat än att slänga glasspapper och tomma cigarettpaket omkring sig dyker osökt upp i huvudet.

Vissa grejer ser man ju direkt. Som stora plastsäckar, cykelhjul, klädesplagg. Annat måste man nästan titta efter för att upptäcka. Små plastfragment, delar av en plastficka, trasiga tomburkar.

För några år sedan när jag gjorde samma sak hittade jag en säng ute i skogen. En madrass, några söndriga porrtidningar, lite blandade prylar. Idag gjorde jag ingen sådan upptäckt. Utan konstaterade bara vilken oerhört mängd skräp människor uppenbarligen tycker det är helt okej att kasta omkring sig.

Och jag vet inte vad jag ska tycka. Men nästa gång du står där med glasspappret i handen kan du väl åtminstone fundera över att gå några meter till närmsta papperskorg. För ärligt talat. Hur kul är det att ha en massa människor med plastsäckar och kirurghandskar springandes på gatorna?

1 kommentar:

Anonym sa...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»