måndag, juni 19, 2006

Ryktet om bloggosfärens död är nog rätt överdrivet

Att radions bloggkrönika väljer att lägga ner har skapat en viss debatt hos de närmast sörjande. Jag tycker det är synd, men när jag läser vilka förväntningar P1 hade på själva företeelsen med bloggar så blir jag inte överraskad. Om jag trodde att någon typ av metafysisk sanning skulle uppenbara sig varje gång jag surfade in på intressant.se så bleve jag – för att uttrycka sig försiktigt – förmodligen allt som oftast besviken. Och där någonstans verkar grabbarna och tjejerna på Sveriges Radio ha befunnit sig.

Nyckeln till att förstå Internet och den nya tekniken är annars när man inser att poängen inte är att bygga en ny värld, poängen är att få den gamla världen att fungera bättre. Det gör att både drömmande utopister och buttra pessimister tenderar att ha fel. I allra högsta grad gäller detta den så kallade bloggosfären. Det blev inte ett fantastiskt fora för sprudlande nya tankar och idéer som i grunden stöpte om det demokratiska samhället, men samtidigt är det också helt fel att dödförklara den och förklara bloggosfären för meningslös.

En blogg är en form, ett verktyg för kommunikation. Utan ett meningsfullt innehåll blir den ett stort ingenting. Jag tycker att det finns rätt många där ute som är skickliga i att fylla sina bloggar med innehåll. Rätt många av dem hade säkert hittat - och hittar - andra sätt att få fram sitt innehåll än just via bloggen. Men det förtar inte det faktum att de just nu bloggar och gör det bra.

Och rätt mycket är skit. Visst är det så. Samtidigt stör jag mig inte över det, det är väl bara att låta bli att läsa då, och någon annan kanske gläds av en blogg just jag finner meningslös. Ska ett helt media sågas på grundval av att det publiceras mycket skit blir det för övrigt inte särskilt mycket kvar, om ens något. Så det är en märklig diskussion.

Bloggosfären är inte död, men den kommer säkert att se annorlunda ut i morgon. Precis som radio och tidningar kommer att utvecklas. Och vem vet. Någon gång kanske vi också slipper det där förskräckliga ordet – bloggosfär.

Läs också Joel och Jonas syn på saken.

Inga kommentarer: