måndag, december 11, 2006

Kommer Reinfeldt att göra upp med partihögern?

När Tony Blair skapade New Labour innebar det också att en hel del personer på vänsterkanten kastades ut eller åtminstone trycktes rejält tillbaka. I Sverige har moderatledaren Reinfeldt gjort tvärtom – han lyfter fram sin partihöger och gör exempelvis gamle muf-basen Johan Forsell till stabschef på Statsrådsberedningen.

Frågan är hur länge detta håller. I valrörelsen kunde partihögern hållas på mattan med argumentet att det överordnade målet var att vinna valet och kasta ut sossarna. Men nu är valet över och det är långt till nästa. I verkligheten uppstår situationer då vänstersvängen kommer att prövas – som nu senast runt kollektivavtalsfrågan i Göteborg. Kan vi ha en regering av ”kollektivavtalsälskare” vars ungdomsförbund jämför fredliga och legala fackliga aktioner med maffiametoder och skriker ”hästhuvuden i sängen” så fort det kommer till arbetsmarknadskonflikt?

Jag har hela tiden känt mig tveksam till det ärliga uppsåtet i ”nya moderaterna”. Men om det är allvarligt menat så måste partiledningen inom kort ta itu med högerkrafterna inom den egna rörelsen. Det kan bli en dramatisk process inom svensk politik.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

17 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Stefan. Din oro är befogad. Och vi är många som kommer att arbeta hårt med propaganda för att den svenska opinionen skall svänga ännu mer åt höger fram till 2010. Den borgerliga politiken och konjukturuppgången kommer att skapa mer arbeten och mer över i plånboken hos vanligt folk. Det kommer att göra de arbetare som nu är oroliga fullkomligt nöjda inför 2010.

Men vi skall också se till att det folkliga motståndet till skatter och stödet för en hårdare rättstat, blir ännu starkare. Då har vår kära regering fältet fritt för att erbjuda svenskarna ännu mer radikala steg mot nattväktarstaten inför valet 2010.

Från det får vi gradvis alltmer mandat att sälja SVT, privatisera vården och skolan på bred front, öka anslagen till polisen, ta bort moraliserande lagstiftning om sexhandel och droger, göra om monarkin till republik, göra försvaret till en yrkesarmé, dra in allt kulturstöd och alliera oss starkare med EU genom mer militärt samarbete och inträde i emu. Försäkringar, avgifter och föreningstillhörighet skall alltmer ersätta statliga bidrag.

Vinka nu, din vänstervärld håller på att försvinna. Hejdå, säg.

fredrik sa...

Just monarkin känns ju kanske inte så mycket vänstervärld. Och vem fan är Stefan?

Tobias Struck sa...

Snacka inte skit, Stefan. Vi vet att det är du. Nej, förlåt, jag skrev Stefan av gammal vana :)

Nej, monarkin är inte så vänster, det är sant. Hrm... Säg adjö till den ändå. Puss.

Tobias Struck sa...

Johan. Fredrik låtas att han är du. Gör något.

Anonym sa...

Det finns fler partier i riksdagen som har en stark höger och vänsterfalang. Och det har ju fungerat i flera decennier, åtminstone för dem själva. Dynamik, dynamik...

Johan Sjölander sa...

Attila, jag betvivlar inte att det kommer att FINNAS KVAR en högerfalang inom/utom moderaterna. Jag menar bara att de måste bli helt marginaliserade om Reinfeldt ska lyckas med konststycket att på allvar etablera (m) som ett brett mittenparti.

Och Tobias. Jag trodde verkligen att jag var ironiernas mästare. Men jag erkänner mig besegrad.

FÖ, har hört att det kan finnas en öppning på det socialdemokratiska partihögkvarteret. De kan behöva någon som skissar på slika skräckscenarier för att kunna säkra återtåget 2010. Intresserad?

Johan Sjölander sa...

en grej till; Fredrik låtsas inte. Han ÄR jag. Så det så...

Anonym sa...

Hmm... jag undrar lite försynt hur mitt namn blev inblandat i den här tråden?
Har Tobias tappat fattningen alldeles?

Tobias Struck sa...

"Stefan". Du kan sluta låtsas att du är Stefan, Fredrik. Johan har berättat att du är han.

Anonym sa...

Tobias: Allvarligt talat så har du verkligen fått något om bakfoten nu.
Jag är inte Johan och jag är inte Fredrik.
Stefan heter jag och ingenting annat.

Fast jag är inte förvånad över att du har missförstått detta. Det verkar som om de flesta tankegångarna hos dig är stora missförstånd.

fredrik sa...

Om Johan är Stefan och jag är Johan, vem är jag? Jag känner mig splittrad...

fredrik sa...

Om Johan är Stefan och jag är Johan, vem är jag? Jag känner mig splittrad...

fredrik sa...

Om Johan är Stefan och jag är Johan, vem är då jag? Jag känner mig splittrad...

fredrik sa...

Om Johan är Stefan och jag är Johan, vem är då jag? Jag känner mig splittrad...

fredrik sa...

Om Johan är Stefan och jag är Johan, vem är då jag? Jag känner mig splittrad...

Anonym sa...

Ja du Fredrik, det är inte lätt att veta även om jag inte förstår vitsen med att du upprepar dig. ;-)

Enligt den hyperliberale Tobias Struck så är du väl i princip jag, dvs Stefan. Samtidigt är du Johan Sjölander eftersom Johan har skrivit det och då är du återigen Stefan enligt Struckens märkliga logik.

Jag tar mig därför friheten att förklara att Tobias Struck måste vara samma personer som Regebro, Bloggaren Bent samt Aqurette.

Jag tror till och med att han kan vara inblandad i Ali Esbatis bloggande. ;-)

Facit:
1. Johan är Johan
2. Fredrik är Fredrik
3. Stefan är Stefan
4. Strucken är Tobias Struck
osv....

Den enda som inte som förstår allt detta är just Strucken själv. Men det är väl ingen speciellt förvånad över?
:-)

Tobias Struck sa...

Stefan. Fredrik upprepar sig för att han är splittrad, alltså delad i flera personer.

Skulle jag förresten vara jag? Det vet jag väl bäst själv att jag inte är!