söndag, januari 28, 2007

Lena Ph gör dammsugningen till ett nöje

Jag tror att nyckeln till ett jämställt Sverige ligger i att göra hushållsarbetet roligare. Vi män har nämligen en tendens att göra våra ”måsten” (karriär, meka med bilen, snickra på sommarstugan) till njutningsbara aktiviteter, ändamål i sig själva. Ska vi ta vår del av hushållsarbetet krävs det antagligen att vi kan stå ett gäng i ring runt diskhon, surpla på en kopp kaffe eller en bärs och insiktsfullt filosofera runt fördelarna respektive nackdelarna med den senaste (svindyra) diskborsten, inköpt i specialaffär.

I avvaktan på detta händer har jag mitt eget projekt som går ut på att på ett rent personligt plan hitta fördelarna med allehanda sysslor. En sådan sak är naturligtvis prylar. Prylar gör allting roligare. En annan sak är kaffepauser. Allting blir bättre om du kan ta en kaffepaus mitt i och med stolthet i blicken skåda ut över vad det nu är du hittills åstadkommit.

Och det tredje är musik. Allting blir enklare till musik. Därför har jag idag dammsugit till Lena Philipsson. Sveriges just nu största artist gör vadsomhelst till ett nöje. Kombinationen med kungen av banalpop Orup på senaste skivan går heller inte av för hackor. Det här är så bra. Och det går så lätt att dammsuga till.

Skulle kunna döda för biljetter till showen, för övrigt. Men då får nog dammsugaren stanna hemma.

PS; För den specialintresserade kan jag säga att jag för själva dammsugningen använder en Siemens Electronic 1200 – en gammal raring som inte går av för hackor (de vet vad de gjorde förr i tiden.) Musiken avnjuter jag på en iPod (tredje generationen, fyra knappar) med instoppningsbara hörlurar som reducerar bakgrundsbruset till ett nästan ingenting. Kaffet gör jag i min Primotecq kaffemaskin på helrostade arabicabönor och vanligt kranvatten. DS

Andra bloggar om: , , , och annat intressant

3 kommentarer:

fredrik sa...

Diskning kommer nog aldrig att bli ett hantverk som avnjuts med specialbeställda diskborstar. Lösningen ligger i att göra häftigare diskmaskiner. Löpandeband genom konstgjorda geijsrar, t ex.

Och har du verkligen köpt Lena Ph?! För det är väl inte så att du blivit en sådan där piratpartist?

Johan Sjölander sa...

Gillar idéen med giejsrarna. Och jag har visst köpt en Lena Ph. På en bensinmack i Enköping. För 99 riksdaler. Vid samma tillfälle inhandlades en skiva av Peter le Marc, två varmkorvar och en cola light. Så det så.

fredrik sa...

Cola light?