fredag, mars 16, 2007

Bloggande poet hyllas av SvD-kultur

Malte Perssons diktsamling ”Dikter” hyllas idag på svenska dagbladet kultursidor. ”[E]n av de mest njutbara böckerna jag hållit i handen under de senaste åren” skriver vad som verkar vara en närmast hänförd Fredrik Hertzberg.

Nu har jag själv inte hunnit ta del av själva diktsamlingen. Men däremot har Persson en väldigt trevlig blogg som jag rekommenderar alla att besöka. Och så skriver han rätt kul även när det inte handlar om poesi, läs exempelvis den här krönikan. Så jag tror att det kan vara väl värda pengar att köpa ett exemplar å det snaraste (och kom igen, det är inte så att svenska poeter drunknar i pengar heller, de behöver allt stöd det kan få.)

Bloggeriet har verkligen förändrat förutsättningarna för hela litteraturscenen. Och jag tycker det är bra. I en instängd värld behöver det ibland vädras ut. Och Internet har på många sätt öppnat fönstren på vid gavel.

Läs hela Fredrik Hertzbergs text här.
Malte Perssons blogg finns här.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om Malte Persson; blev intresserad och imponerad av bloggen också. Gillar att du vill stödja poeter! En verklig scholar; läst Illiaden på orginalspråk!!! Ska komma ihåg namnet i sommar under sverigebesöket!

Skummande (skimming) av hans inlägg förde mig på omvägar till en krönika om Göran Greider (en antologi) som banérförare och ordningspolis; kan inte låta bli att länka:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=232961

Jag fick mycket roligare åt det träffande i denna krönika, (inte mycket för att offentligt sparka nedåt;noll tålamod för GG's politiska pinsamheter) :)

Johan Sjölander sa...

Jag gillar visserligen Greider, men håller ändå med om nästan allt i Perssons krönika. Påminner lite om det jag själv skrev i ämnet en sömnlös natt för länge sedan (även om mitt perspektiv är lite annorlunda);

http://johansjolander.blogspot.com/2005/12/smnls-i-hsselby-strand-om-politik-och.html

Anonym sa...

Aspenström, från din länk:
"...Men jag vill
inte med den stora drömmens sax
klippa sönder den mindre drömmens väv..."

Detta väcker gehör just nu!