måndag, april 23, 2007

Ansvarslöshetens psykologi

Jag förstår faktiskt hur de tänker, i den borgerliga regeringen. Hade jag suttit tolv år i opposition hade jag också brunnit så mycket för att få genomföra mina idéer att småsaker som långsiktigt ansvarstagande och hänsyn om ekonomin lätt hade fått stryka på foten. Jag tror också att det kanske finns någon rest av det tänkande kvar som säger att staten i grunden är socialdemokratisk, så när borgerligheten väl får låna den gäller det inte att värna utan att göra så mycket som möjligt innan man kastas ut och allt går tillbaka till det vanliga (dvs socialdemokraterna styr.)

Cecilia Hermansson, prognos­­­chef på Swedbank, riktar idag en kraftig kritik mot regeringen (och även i viss mån Riksbanken) för att de inte tar konjunkturläget och risken för överhettning på allvar. Så här säger hon i DN:

”Jag tror att regeringen tänker så här: Vi har fyra år vid makten, vi har strukturåtgärder som vi måste göra. Vi måste göra dem nu - vi struntar i konjunkturen. Den får Riksbanken sköta.”

Och som sagt – jag kan på ett psykologiskt plan förstå detta resonemang som Hermansson beskriver. Som socialdemokrat har jag många gånger känt det precis motsatta – att ett överdrivet hänsynstagande om ekonomi och annat gång på gång fått stå i vägen för de politiska visioner jag egentligen brinner för. Ibland blir jag därför lite lätt avundsjuk på borgerliga politiker som tycks slippa denna tvångströja utan istället bara kan tuta och köra.

Samtidigt. En ansvarslös politik kommer i slutändan att gå ut över det svenska folket. Överhettning och bostadsbubblor som briserar drabbar vanliga människor, hårt och obarmhärtigt. Och även om man kortsiktigt kan hämta hem populistiska poänger genom att kompromissa med det långsiktiga ansvarstagandet så kommer det att straffa sig på sikt (se bara hur de tidigare borgerliga regeringsmisslyckandena fortfarande lever kvar i folkminnet.)

Kanske kommer det inte vara skenande budgetunderskott, utan en överhettning av ekonomin som blir testamentet den här borgerliga regeringen lämnar efter sig? Oavsett vilket blir det vanligt folk som drabbas. Och oavsett vilket visar det på vikten av att lyckas hålla sig borta från locktonerna från ansvarslöshetens psykologi.

Läs hela intervjun med Cecilia Hermansson här

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Björn Fridén sa...

Hejsan.

Jag tänkte bjuda in dig till att spela lite KU-bingo. Regler och spelbricka finns här:

http://alliansfrittsverige.blogspot.com/2007/04/april-24-2007-ntligen-dags-fr-ku-bingo.html

Mycket nöje.