måndag, april 09, 2007

Dags att ta spelindustrin på allvar?

Mycket har hänt, bara de senaste åren, men det är fortfarande långt kvar innan dator- och internetspelandet får samma politiska och kulturella status som exempelvis den filmindustri det omsättningsmässigt redan har lämnat bakom sig. Och jag kan personligen känna mig lite kluven inför detta; å ena sidan är det lite skönt att slippa en massa svårmodiga människor som tolkar in undertexter och kontexter i säg, Final Fantasy XII. Å andra sidan gillar jag ju svårmodiga människor som tolkar in undertexter och kontexter i saker och ting, och skulle med glädje själv gärna delta i en sådan diskussion.

Dagens nyheter lyfter idag fram vilken betydelse spelindustrin har som tillväxtbransch i Sverige. Och det är häpnadsväckande siffror; ” Ett 80-tal svenska företag med sammanlagt cirka 1.000 anställda omsätter ungefär en miljard kronor på att utveckla nya datorspel.Tillväxten är enligt den egna branschorganisationen cirka 25 procent om året” skriver de. (Läs hela artikeln här.)

Men hittills betraktas spelindustrin väldigt mycket just en industri. Trots ganska omfattande konstnärliga ambitioner hos både en och annan spelskapare är det underhållning vi tänker på när vi tänker datorspel. Jättelika onlinevärldar kan förvisso skapa en social nyfikenhet och ge upphov även till djupare analyser, men sällan är det själva spelen och de världar de utspelar sig i som ligger i blickfånget.

Men som sagt. Mycket har hänt. Nästan varenda dagstidning har idag en fast spelsida med recensioner och reflektioner. Som 33-årig småbarnsfar känner jag inte att jag behöver skämmas för att jag till och från tillbringar en del tid spelandes framför datorn eller teven. När jag kopplar upp mig mot mitt favoritspel för tillfället EVE-Online tror jag tvärtom att jag befinner mig någonstans i medelåldern i mitt ”företag”.

Frågan är nu; kommer vi också att se en mer sammanhållen spelpolitik i framtiden, på samma sätt som vi har exempelvis en filmpolitik? Jag tror det, och jag tror att det vore bra. Det kanske inte måste handla om att pumpa in pengar i en bransch som ändå går som tåget, men det kan handla om andra saker. (Ett litet embryo till detta såg vi månne häromåret när Nordiska rådet – av alla – beslöt att lägga lite pengar på att stödja produktionen av nordiska kvalitetsspel.)

Själv tycker jag dessutom att det verkar vara jäkligt kul att göra spel. Men jag inser att förutsättningarna för en teknisk idiot som undertecknad kanske inte är de bästa…

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Biggles sa...

Några funderingar kring den Svenska spelbranchen:

Spel är en stor marknad, och det finns mycket pengar i den. Men marknaden är översållad av spel, och det är bara en liten procent som ger vinst. Dom flesta spelföretag går under väldigt snabbt. Det kostar väldigt mycket pengar att utveckla spel. Alla drömmer om att få en hit, men ytterst få lyckas.

Vidare är det trots allt en ganska liten branch. 1000 personer är inte så många, och jag tror inte att det kan bli mycket större. Det finns dock en hög kompetens hos dessa personer, eftersom det är så många som vill in i branchen.

Att göra spel låter roligt ända till man upptäcker att det är ett jobb och man oftast inte har något inflytande. Dagens spel är stora produktioner, och då blir dom flestas roll bara en liten del i slutprodukten. Detta tar bort produktiviteten och glädjen med att göra spel. Nästan alla som jobbar med spel önskar att det var mindre produktioner, -"det var bättre förr".

Det finns dock en intressant ny spelkategori som kallas för "casual gaming". Här är reglerna lite annorlunda, men tyvärr håller även den kategorin på att närma sig "riktiga" spel på många olika sätt.

Casual gaming är intressant för att även små utvecklare får en chans, och för att den största målgruppen är kvinnor. Tyvärr hör man sällan talas om dessa spel, eftersom alla är helt insnöade på "retail" spel. Även pengarna som nordiska ministerrådet snackat om verkar vara ämnade åt retail spel.

Ok, det här blev helt osammanhängande. Jag ville bara dela med mig lite av min erfarenhet.

Johan Sjölander sa...

Hej Biggles, och stort tack för dina funderingar. Dina erfarenheter tas tacksamt emot!