måndag, april 02, 2007

Fildelningsdiskussionen som försvann

I samband med tillslaget mot The Pirate Bay (TPB) förra året var det som om någon dragit proppen ur. Plötsligt ville alla prata fildelning. Från höger till vänster skulle här tänkas om, och en lagstiftning som antagits kort innan skulle rivas upp och ”moderniseras”. En diskussion som hade varit oerhört levande på nätet under lång tid kravlade sig plötsligt upp i dagsljuset, folk började på allvar se Piratpartiet som ett seriöst alternativ, och så … ingenting.

Det blåste över. Piratpartiet floppade i valet. Etablissemanget kunde pusta ut, och branschen gjorde sitt bästa för att övertyga om att de var konstruktiva, och verkligen ville göra allt för att få fram ”lagliga alternativ”.

Som ni som läser denna blogg vet, är jag ingen vän av olaglig fildelning. Jag tror att en stark upphovsrätt är nödvändig, även på det immaterialrättsliga området, och rent principiellt ogillar jag lagbrottet som politisk metod. Däremot tycker jag att frågan om upphovsrätten och ”ägandet av våra tankar” förtjänar en värdigare behandlig än vad som hittills varit fallet.

JO har nu friat polisen från misstankar om att tillslaget mot TPB var regelvidrig. Utan tvekan kommer inte fildelarna låta sig nöjas med det, utan konspirationsteorierna kommer att slå som spön i backen. Och det må så vara, själv har jag aldrig förstått mig på de annars seriösa politiska krafter som försöker använda TPB som någon sorts galjonsfigurer i kampen för ett friare samhälle. Hela den soppan lämnar jag därför gärna därhän.

Däremot ska det bli intressant att se hur de etablerade politiker som i valrörelsens hetta stod i rad för att bedyra sin förståelse för problematiken nu hanterar situationen. Vilka nya förslag på upphovsrättens område kan vi vänta oss framöver? Själv deltar jag gärna i en sådan diskussion. Och jag hoppas att vi den här gången kan föra den utifrån sakliga argument, och inte bara stundens hetta i valrörelsens intensivskede.

Jag har skrivit mer om vad en sådan diskussion kan innehålla här (kolla särskilt in Lawerence Lessing citatet, längst ner i kommentarstråden, tycker det är ganska bra själv.)

Läs mer om JO:s beslut här och här

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Urban Sundström sa...

Jag tycker absolut att Piratpartiet hela tiden haft sakliga argument. Jag förstår inte kritiken ? Förmodligen tänker du på andra partier.

Johan Sjölander sa...

Öh, ja, det var faktiskt främst moderaterna (och kanske lite mitt eget parti) jag syftade på. Med detta inte sagt att Piratpartiet är några att hänga upp i julgranen. För det är de inte. Visserligen har de strukit de mest befängda absurditeterna (som att exempelvis ensidigt avskaffa patenträtten) men det är fortfarande långt kvar, mycket långt.

scuba sa...

Jag skulle gärna se att du kommenterar till exembel detta blogginlägget:
JO gör inte sitt jobb

Eller rättare sagt, kommentera faktumen att enbart en part fick prata, JO ignorerade fakta osv. Ingenting och själva piratkopiering eller vem som drabbades utan locket på taktiken av en som ska granska rättsväsendet.

Johan Sjölander sa...

Hej Scuba, tyckte visserligen att jag kommenterade den typen av förväntade synpunkter i mitt inägg ovan. Och denna postning handlar nu inte om rättsäkerheten i landet Sverige, utan om fildelning. Men visst.

Nej, jag tycker heller inte att tillslaget mot TPB känns helt bra. Är därför lite överraskad över att JO friar så som han gör. Men jag har väldigt svårt att se den stora konspirationen här.

För ett "försvar" för TPB är ju exempelvis att de inte begår något brott, eftersom de bara länkar vidare. Någon gjorde en parallell med google. Och det är som alla förstår en fullkomligt galen liknelse. Eftersom google varken skryter med eller än mindre har som affärsidé att förmedla illegala fildelningar. När det gäller frågan om uppsåt torde det därför vara uppenbart här att sådant föreligger.

Om sedan TPB:s tekniska försvar ändå håller, det får vi väl se. Men att den verksamhet som bedrivs syftar till att runda lagen torde vara rätt uppenbart. I den meningen tycker jag inte att det är märligt att polisen agerar.

Men som sagt. Jag är också lite överraskad över hur lätt den kraftiga polisiära insatsen ändå gick igenom nålsögat. Att gå så långt som till att underkänna JO:s komptenes och hederlighet, där känner jag dock inte att jag har på fötterna.