lördag, april 14, 2007

Mac eller inte Mac, DET är frågan

För några dagar sedan berättade jag här på bloggen att jag går omkring och funderar på att köpa mig en bärbar dator. Jag berättade också vilken beslutsångest jag hade inför detta, och bad om råd. Och ni var flera stycken som hörsammade min bön. Man kan väl säga att den stora frågan nu är Mac eller inte Mac (läs inlägget och alla kommentarerna här).

Nu läser jag om ytterligare ett test av bärbara datorer i tidningen. Det är det oberoende test- och researchföretaget Testfakta som prövat ett stort antal faktorer, bland annat hur bra din lilla maskin klarar att bli tappad i golvet. Man tittar också på batterikapacitet och bildskärmskvalitet.

Och vad jag kan förstå klarar sig Mac:en alldeles utmärkt. Jag blev också under gårdagskvällen utsatt för en veritabel övertalningskampanj med argument som att jag blir lycklig om jag köper Apple. Magnus Persson har visserligen i mitt tidigare inlägg mycket klokt påpekat att man ska tänka över risken att inte kunna spela de senaste spelen etc, men jag börjar fundera på om detta argument ändå får anses inte lika viktigt.

Mac eller inte Mac? Tja. Om jag vill kasta datorn i golvet vet jag numer åtminstone vad jag ska välja...

Andra bloggar om: , , , och annat intressant

17 kommentarer:

Anonym sa...

Mac, du kommer inte bli besviken.

Anonym sa...

En Mac är ju idag både en Mac och en PC eftersom den kan köra XP utan problem med Apples gratisprogram BootCamp, så det är bara att slå till! :)

Magnus Persson sa...

Jo, det där sista avgör väl lite saken. Skulle det krisa är det bara att skaffa en licens till Windows också, även om det närmast är helgerån att köra Windows på en stilig Mac. Vill liksom bara inte lura på någon att ge sig in och skaffa något lite halvgenomtänkt (om 90% av användandet är spel och Windows-unika program så är Mac ett dåligt val). Nu verkar ju så inte vara fallet, så då är det bara att gå över till en mycket viktigare, rent av livsavgörande fråga:

Vit eller svart? Eller rent av silver? :)

Anonym sa...

Helgerån med XP på Mac? Varför det? Jag funderar själv på att köpa en Mac av just den anledningen: jag kan boota den i Windows eller MacOSX. Köra Windows för spel och vanliga grejer, och köra MacOSX när jag vill köra snygga presentationer i Keystone, ett program som dessvärre inte finns för PC.
Av vilken anledning skulle Macen vara ett dåligt val om man vill köra spel (förutsatt att man har Windows installerat; datorn är ju trots allt bara hårdvara och de flesta komponenterna är i stort sett identiska mellan PC och Mac nuförtiden (även om Macversioner ofta har speciella firmware).

Anonym sa...

Kommentar till Anonym (vilket namn...):
Keystone är ett gammalt mått på ljuskänslighet hos film, bland annat. Andra är ASA, DIN och numera ISO.
Men du tänker nog på Keynote, som betyder just det viktigaste föredraget eller presentationen. Programmet skapades enligt legenden för Fanto... f'låt, Steve Jobs eftersom han inte ville äventyra sina presentationer med äckliga PowerPoint.
Keynote blev så bra att den nu är en en kommersiell produkt. Billig dessutom, och snabb. Man kan arbeta med absoluta mått. Jag gör alla mina PowerPointpresentationer i Keynote men jag talar inte om det för de PC-anfrätta beställarna, de skulle bara bli nervösa. Programmet kan alltså både öppna och spara i ppt-format. Men snyggast blir det ju i Keynote på en Mac!

Magnus Persson sa...

Anonym:

1) Det är mer eller mindre krångligt att ha mer än ett operativsystem på samma dator

2) Därför att om det ändå bara är Windows man är ute efter att köra, kan man lika gärna köpa en Dell. Billigaree.

3) Dessutom verkar du inte använda Keynote särskilt mycket, eftersom du inte ens kommer ihåg rätt namn... ;-)

Jonas Morian sa...

Once you go Mac, you won't go back...

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Kan absolut inte förstå hur man kan täönka sig att köpa nåt annat än en bärbar Mac.

/Packe

Magnus Persson sa...

Packe: inte ens en stationär mac? :P

Johan sa...

Jag skulle helt klart rekommendera en Mac. Vi är många som har switchat de senaste åren så du behöver inte känna dig ensam.

Alfred Hallmert sa...

Jag trodde att Mac skulle vara en bra lösning för mig. Men jag blev faktiskt mäkta besviken. I cirka 90% av gångerna jag försöker ansluta en extern hårddisk till en dator med Mac OS X så fungerar det inte alls, i 5% av fallen fungerar det efter 20 minuter, i 5% av fallen fungerar det. Jag upplever också stora kvalitetsmässiga hårdvaruproblem med bärbara Macar, i synnerhet glapp i skärmen. Alla fördelar som jag trodde att Macen skulle få när de övergick till ett i botten UNIX-operativsystem har de dessutom lyckats dribbla bort genom en fullständig inkonsekvens, inkompetens och brist på standarder. Lägg på det en outhärdligt liten marknad för gratisprogram (nästan allt slutar funka efter 30 dagar) och att det är politiskt inkorrekt med den OS- och hårdvarumonopolism som Apple står för.

Jag rekommenderar en PC i dyrare prisklass med en Linux istället. Sony Vaios PC-datorer har visat sig mycket bra...

Pennskaftet sa...

Det kan kännas som en svår fråga att besvara det där. Själv är jag fullständigt övertygad om att Windows är uppbyggt för att jävlas och krångla så mycket det bara går...

Har skrivit ett inlägg, med nästan exaxt samma rubrik som detta, här: http://pennskaftet.blogspot.com/2007/02/mac-eller-pc-det-r-frgan.html

:D

CV sa...

Du får en pc med lika mycket minne och kraft som en mac för 10.000 kronor mindre. För 10.000 kan du göra mycket. Själv har jag precis den här diskussionen just nu med en tonåring i familjen som behöver ny dator och ska få en bärbar. Han vill ha en mac och jag har kikat på några alternativ. alla dessa kostar närmare 10.000 mer än pc med samma prestanda.
För mig är det inget svårt val, jag är inte gjord av pengar.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

"...Själv är jag fullständigt övertygad om att Windows är uppbyggt för att jävlas och krångla så mycket det bara går..." LOL!

Alla datorer är uppbyggda för att jävlas och krångla så mycket det bara går. Liksom alla bilar. Fan ta dom allihop! (&*%#%^&*

I love'em and I hate'em! Min mac är bra men då och då snurrar en förbenad regnbåskskiva runt, runt...Då får den "time out" som småbarnen, vila, restart el.dy. och den blir snäll igen.

Lycka till med köpet. Och tänk på att du har egenmakt (empowerment) och friheten att göra ditt eget val som du ser bäst.

Magnus Persson sa...

RS: Uppenbarligen är det inte en bärbar dator som är (i alla fall det enda) behovet i det fallet. Den billigaste bärbara Macen kostar 10800:-. Det vore rent löjligt att påstå att det går att hitta en PC, fabriksny, för 800, bärbar eller inte (om jag har fel får du gärna upplysa mig om var man köper dem!). Man får lägga ihop till absolut häftigaste MacBooken för att det ens ska räcka till en riktig budgetdator till PC när man drar ifrån 10.000:- (maxpris ligger runt 16-18.000 för macbook).

Nu kan det ju faktiskt vara så att det din son är ute efter inte bara är en bärbar dator, utan en bärbar speldator, och att den enda "motsvarande" ni hittat är häftigaste MacBook Pro och ni jämför den med något som nöd och näppe har samma funktioner, men däremot är totaloptimerat för spelprestanda och inget annat. Då är det uppenbart att PC:n både kommer att vara mer prisvärd och följa din sons behov bättre.

Så ja, mac har nackdelar, och jag skulle inte neka till att priset antagligen är aningen högre. Men att påstå att det alltid skiljer 10000:- är ren och skär lögn.

Anonym sa...

Helgerån med Windows på en mac.
Vad säger ni då om OSX på en pc med AMD. Mohahaha.
Här har vi en annan kul grej:
http://lifehacker.com/software/hack-attack/build-a-hackintosh-mac-for-under-800-321913.php
Sluta tro att allt är svart och vitt.