söndag, april 01, 2007

Men i morgon kan vi lita på tidningarna, igen

Första april börjar gå mot sitt slut. Måste erkänna att jag faktiskt verkligen hade tänkt hitta på något kul skämt att lägga upp på bloggen, men så var vädret som det var och jag kände mig lite allmänt trött och dessutom hade jag den där tjocka boken att läsa klart när resten av familjen åkte på en egen utflykt så … jag orkade helt enkelt inte. Och så kom jag heller inte på något. Bra aprilskämt, alltså.

För det är svårt det där med roligheter. Birger Schlaug var ju rätt kul när han annonserade att han skulle ta jobbet som hovmarsalk. Piratpartiets sammanslagning med feministiskt initiativ fick mig att dra en smula på munnen.

Men samtidigt. Jag tycker att en riktigt aprilskämt ska få folk att göra något också. I den mening var väl DN:s luring med de nya EU-reglerna om semester bättre, där förväntades man gå in och fylla i en blankett om man ville fortsätta ta ut sin semester under sommaren. Rätt skojig artikel också, med referenser både till kristdemokraternas vurmande för kärnfamiljen och polska rörmokare. Nackdelen är väl bara att det är så fruktansvärt lättgenomskådat. Tror inte någon gick på det, direkt.

Mitt favoritskämt är annars när jag tror det vad brittiska BBC gjorde ett reportage om att spaghettiskörden i Italien höll på att gå fel. Som jag har fått det berättat för mig resulterade det i att mängde av människor hörde av sig och undrade var man kunde köpa spaghettifrön. Det var kul (vår svenska variant med strumpbyxan över den gamla svartvita teven som skulle göra att du kunde få fram färg är ju också en klassiker.)

Men det värsta med första april är väl egentligen alla de där andra nyheterna. De där som faktiskt inte är skämt. Men som borde ha varit det. Det där som gör att tidningarna i morgon riskerar att vara fulla av lika märkliga nyheter som dagens.

Vi lever helt enkelt i en väldigt konstig värld. Och det är väl på sätt och vis rätt skönt. Men det gör det onekligen lite svårt att veta vad som är vad en dag som denna.

Uppdatering; Ser att en annan person tänkte precis som jag. Och man kan ju alltid hoppas, att det var ett aprilskämt det också... Slut på uppdatering

Mer om första april läser du här, här, här och här (det sista en rätt kul artikel om arprilskämt som gick för långt, kan nog vara värd att läsa för en och annan)

Andra bloggar om: , och annat intressant

3 kommentarer:

Eva-Lena Jansson sa...

Gårdagens nyhet om att KD öppnar upp för mer kärnkraft kunde ha varit ett för tidigt 1 april-skämt. Men med tanke på KDs opinionssiffror så kommer det säkert ännu fler utspel som får mig att fundera över om det är 1 april.

Anonym sa...

Jag tror inte att det är någon fara. Då är det intressantare att höra vad du tycker om att marknadsförare vill använda 1 april för gerillareklam:

http://www.blogghack.se/tips/

Anonym sa...

Under veckan kom ju en rapport om att det skulle bli kalsong-amnesti från landstingen. Tusentals kalsonger åker tydligen olagligt hem från sjukhusen med patienterna. Men vilka sjukhus vill ha tillbaka gamla kalsonger, undrar jag... :(

Jösses Amalia!