torsdag, april 12, 2007

Ångest, ångest, vilken dator ska jag köpa?

En av effekterna av att vara hemma pappaledig är att jag inte längre har tillgång till min bärbara jobbdator. Och nu är det ingenting att gråta floder över; den kan man mista. Men tanken har på senare tid börjat växa fram så sakteliga, det kanske vore läge att skaffa en egen.

Framförallt såhär framåt våren. Jag skulle vilja kunna gå på promenad med barnvagnen, sätta mig ner på någon parkbänk med en kopp rykande kaffe i handen och kanske skriva en liten bloggtext, surfa lite eller göra något annat skoj. Eller bara sitta på balkongen. Allra helst skulle jag vilja ha något sätt att koppla upp mig när jag är ute i skärgården, eller uppe i Hälsingland.

Noterar också att det tycks vara rätta tiderna för ett köp; i tidningarna skrivs om prisras och 20 procentiga prisfall. Och det låter ju bra. Men så drabbas jag av stora beslutsvåndan. Vilken dator ska jag i sådana fall köpa?

När jag googlar på ”bärbara datorer” får jag ungefär 1 150 000 träffar. När jag preciserar ner till mer konkreta ”jämför bärbara datorer” får jag istället mer hanterbara sex stycken träffar, men det är typ pricerunner som verkar vara av något värde. Och det här säger ju naturligtvis inget om vad som är bäst.

Än värre är det när det gäller uppkoppling. Hemma har vi trådlöst bredband, så balkongen borde vara safe. Men hur gör jag sedan? Jag inser att sloganer om att du ska kunna koppla upp dig överallt är en lögn och vad jag antar att jag egentligen behöver är någon typ av uppkoppling via mobilen.

Men går sådan att få utan att det kostar skjortan, och hur funkar det egentligen (nej, jag är ingen datatekniker som ni kanske förstår)? Hur ser det ut med trådlösa nätverk annars, min bild av exempelvis den stockholmska cafévärlden är att vi ligger hopplöst efter och ska man dessutom utomhus och ha sig blir det rimligen etter värre.

Så där håller jag på. Frågor, frågor, frågor. Och allt jag vill kunna göra är att sitta på en parkbänk och blogga. De som talar om stressen i det nya konsumtionssamhället vet sannerligen vad det är de talar om. Återkommer i frågan (och om någon därute har världens bästa tips på hur jag ska göra så snälla snälla dela gärna med er!!!)

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

18 kommentarer:

Anonym sa...

Istället för att satsa dyra pengar på att skaffa en stadig uppkoppling på mobilen kanske du ska kika på FON:
http://www.blifonero.nu/

DN har skrivit en artikel om rörelsen:
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=630680

Unknown sa...

Johan,

Jag gick igenom samma pärs för några veckor sedan och vet vilken ångest det kan framkalla. Jag kan bara trösta dig med att det blir bättre sen - vilken dator du än köper kommer du att vara jättenöjd när du får den.

Själv valde jag en IBM/Lenovo T60 – som är relativt liten och lätt (om man köper 14” varianten), och den mest robusta datorn på marknaden med magnesiumskal och stötdämpning. Den har jag med mig på fik och bibliotek, men det säger inte så mycket då jag bor i England nuförtiden. Lycka till!

Magnus Persson sa...

Hade jag köpt en ny bärbar idag hade valet stått mellan antingen MacBook, eller om jag hade känt för att bränna mera pengar än så, MacBook Pro. Aldrig att jag skulle stå ut med Windows på en dator som jag använder för min egen skull på fritiden.

Nu har jag redan en dator, en snart tre år gammal iBook. Den duger gott i säkert två-tre år till, så för tillfället är datorköp inte aktuellt för mig.

Vad gäller trådlöst nätverk räcker det bra med trådlöst hemma i lägenheten (det kan nog till nöds nå ut till gräsmattan nedanför huset), ute på stan brukar jag inte känna för att surfa.

Och FON ska du se upp med, alla internetleverantörers användaravtal är inte kompatibla med FON. Dessutom riskerar du att någon "vem som helst" använder din uppkoppling på ett lite mera ljusskyggt sätt.

Anonym sa...

Ångest, ångest, mikrovågor precis överallt!

Tänk om sådana som du bara kunde bekväma sig med att stoppa i en sladd i väggen - jag har ju inte bett om att bli utsatt för strålning från dina leksaker på vare sig parkbänken, min balkong, eller någon annanstans.

Hur nära din bebis lilla huvud (eller blodbildande organ) vågar du för övrigt placera den ofarliga wifi-antennen (eller mobiltelefonen) utan ångest?

Bara undrar.

Magnus Persson sa...

Anonym: Jag antar att du varken använder mikrovågsugnar eller mobiltelefoner? Och dessutom förfäras över att dina grannar gör det...

Bägge dessa strålar betydligt mer än ett vanligt trådlöst nätverk. Dessa är begränsade till max 0,1 W uteffekt, totalt.

En mobiltelefon får stråla max 0,3 eller 1,0 W (beroende på hur ny standarden man går efter är), dock vid något lägre (=snällare) frekvens, 1,8 GHz jämfört med 2,4 GHz för trådlösa nätverk, för GSM-telefoner. 3G-telefoner har dubbla frekvensen, 5 GHz.

Exakt hur mycket en mikrovågsugn strålar vet jag inte, men den befinner sig i precis samma frekvensband som det trådlösa nätverket, och med lätthet stör ugnen ut detsamma (radiobandet ifråga det sk ISM-bandet som är fritt för lite vilken användning som helst - mycket just på grund av att det är precis det band där mikrovågsugnar sänder ut skräpstrålning)

Anonym sa...

IBM/Lenovo X60

Garanterat bra och smidig. 11h timmar med 8-cells batteriet. Sant. Flög San Francisco, London, Köpenhamn och använde datorn i princip hela tiden. Detta med ett halvårgammalt batteri.

Marta Axner sa...

Min förra bärbara dog en snabb men plågsam död i höstas, och då var det bara att illa kvickt bestämnma sig. Jag köpte en MacBook, enklaste (och billigaste!) modellen, och jag är jättenöjd. Har de senaste åren använt windows (även om ag tidigare är uppfödd på mac), men det var inte alls krångligt att lära sig detaljerna i gränssnittet. rekommenderas!

Anonym sa...

När du väljer, prioritera en ljusstark skärm

/Per

Pennskaftet sa...

Vad du än köper för typ av dator, försök undvika windows! Det är det säkraste tipset jag kan ge... ;)

Johan Sjölander sa...

Tack för alla tipsen! Fantastiskt vad mycket hjälp man kan få bara genom att fråga.

Har inte bestämt mig riktigt än, men måste säga att tanken på en mac frestar. Ska se vad som finns, och kanske avvakta att priserna rasar där också ,-)

Återigen, stort tack för alla tips. Fortsätt gärna komma med synpunkter, de tas emot med glädje.

Magnus Persson sa...

Bara för att driva dig till att välja något som du inte känner dig nöjd med i efterhand: det är verkligen bara "skriva blogginlägg" du vill kunna göra? (i det kan vi inkludera se film, surfa, osv - dvs "vanligt kontorsarbete" i princip). Speciellt om man väljer en mac ska man ju vara medveten om att det är vissa saker man väljer bort, exempelvis finns inte alltid vissa speciella program i version för Macintosh (även om det ofta gör det), det tydligaste exemplet är spel som väldigt sällan kommer till Mac och i de få fall det händer oftast långt efter PC-utgåvan.

Kort sagt, om du ska använda datorn till mer än det du skrivit i inlägget (vilket är ganska vanligt att folk gör - de ska bara "ha en dator att surfa på" och så blir de förvånade när den inte kan spela senaste spelen), så se till att skriva det här. Annars tror jag att majoriteten överväldigande rekommenderat någon form av äppledator... :)

Magnus Persson sa...

oj. "Bara för att INTE driva dig..." ska det naturligtvis vara. Sorry.

Johan Sjölander sa...

Nä, jag har en helt ok stationär pc hemma i lägenheten, på vilken jag spelar spel och så. Men det är klart. Om man är ute och reser...

Ok, du har en poäng. Ska fundera ett varv till. Tack för påpekandet.

Anonym sa...

Vilken dator du än väljer tillslut så är mitt stora tips; välj en lätt dator! De flesta ligger på stadiga 2,7-3 kg. Till detta tillkommer laddare och andra eventuella tillbehör som också väger. Tänk noga på det, speciellt som du ska ha din laptop som komplement till en staionär - du kanske inte behöver en så stor skärm.

Själv kör jag på en Acer med 12,1 tums wide-skärm, vilket räcker gott och väl. Batteritiden bli lång, och datorn väger knappt 1,5kg.

Fler och fler ställen runt om i Sverige blir uppkopplade, typ parker, tåg, bussar. Då är det smidigt att ha datorn i knät istället för täckandes hela benen...

Hälsningar Johan (s)
-------------------------
www.johan.vallstrand.se

Anonym sa...

Spel, schmel.. inte är det väl så viktigt, ni småpjkar? På en Mac kan du lösa suduku i alla fall och hitta lite gratis tetris.

Anonym sa...

Kan ju tipsa om prisjakts jämförelsesida. Finns massa bra att sortera kring men framför allt är funktionen där man ser datorerna som är mest populära bra. Då är det lite att folk redan valt åt en.
www.prisjakt.se

Gunilla sa...

Hej Johan,

Ett senkommet svar, p g a att jag varit ute i världen och rest.

• Jag har använt Mac sedan 1990 (just nu PowerBook G4), och det kryper i hela kroppen på mig när jag tvingas låna någons PC. Det är såklart delvis en vanesak, men jag ansluter mig till alla här som pläderar för Mac. I vilken mån det är ett problem att du har en stationär PC (för överföringar, gemensam programvara t ex) vet jag inte.

• Ha inte övertro på att kunna blogga på parkbänkar. Problemet är ett det sällan talas om – för mycket sol! Du kan bara se vad som står på skärmen om du sitter i skugga, t ex under ett träd. Kan funka, men problematiken förtar onekligen skriv- och surf-glädjen utomhus.

• Wifi-zoner och hot spots är ännu inte så vanliga i Stockholm, obegripligt nog, men det senaste året har en hel del hänt och jag förväntar mig en explosion på området. (Varför inte förklara för någon kaféägare i Hässelby att det handlar om en billig investering som säkert kan dra fler besökare?! Gör studiebesök på Café Edenborg i Gamla stan!)

• Uppkoppling utomhus verkar folk i Sverige lösa genom 3G-kort genom sina mobilabonnemang. Verkar dyrt, men jag vet inte.
Ett billigare alternativ är att skriva dina blogginlägg på parkbänken (om det inte är alltför soligt...) och senare posta dem i Blogger (eller maila dem till Blogger – så gör jag för att få korrekt klockslag, d v s jag "köar" inlägget offline i mitt mailprogram och skickar när jag är online). Fast då kan du ju inte surfa, kolla länkar etc förrän efteråt.

Hör gärna av dig direkt till mig om du har fler frågor, och lycka till!

Gunilla

Anonym sa...

Det är riktigt svårt att veta vilken dator man ska köpa. Min förra bärbara dog en snabb men plågsam död i sommars, och då var det bara att illa kvickt bestämma sig. Jag köpte en MacBook som jag är kanon nöjd med.