tisdag, maj 29, 2007

Gör Teletubbies oss homosexuella?

För några år sedan var det den amerikanska kristna högern som var på krigsstigen mot Teletubbies. Pastor Jerry Falwell sa exempelvis för några år sedan att ”Tinky Winky är homosexuell och en farlig förebild för barn” (se bland annat här och här). Tråden har nu som bekant fångats upp av den allt annat än progressiva polska regimen, och politikerna Ewa Sowinska har bland annat bett psykologer om råd för att klarlägga om Tinky Winky och de andra figurerna i den brittiska barn-tv-serien sprider homosexualitet, och därför bör förbjudas (något som EU-kommissionen nu har reagerat mot, vilket DN skriver om här.)

Och det är klart att det är löjligt. Skrattretande, rentav. Min personliga reaktion är – och jag tror jag har väldigt många med mig där – är helt enkelt att de måste vara galna. Från en annan planet. Far out. Falwell och Sowinska erbjuder någon sorts kontrast, blir fonden mot vilken din egen normalitet framträder med all önskvärd tydlighet.

Men samtidigt blir jag lite rädd. För jag förstår verkligen inte. För det kan knappast ligga någon strategi bakom (om man inte ser det som ett stort självändamål att göra bort sig inför hela världen, dvs). Och då måste det helt enkelt vara så att de verkligen tror på det här. Tror att barn blir homosexuella av att se på en färgglad liten docka med handväska.

Och det är faktiskt riktigt läskigt. Och då fastnar skrattet en smula i halsen (fast inte helt, för det hela är ju så jävla sjukt att man inte kan låta bli att garva åt det ändå, trots bismakerna.)

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

9 kommentarer:

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Jag kan stäcka mig så långt som att säga att Teletubbies om inte annat gör oss dummare!

Vilket i sin tur leder mig in på följande tankebana: vore det inte en lämplig reprimand för den barbariska polska regimen att tvingas titta på de där mördande tråkiga programmen om och om och om igen?

Anonym sa...

JAg tycker nog det är mer läskigt en skrattretande faktiskt. Eftersom man inte på allvar kan tro att teletubbies är någon slags supersubliminal homohjärntvätt, så måste man mena att det här med homosexualitet nog inte är så allvarligt, en fix idé som man kan bota, ganska enkelt..En nedvärdering av individers självkännedom angående sin sexualitet.

Anonym sa...

Tinky Winky-exemplet är väl intressant. Om det skulle vara så att det stämmer att man skulle bli homosexuell av att se en pojk-figur med handväska, kanske inte så troligt, men varför skulle det vara farligt. Hallå, finns det någon där ute som säger.
- Hej jag såg på Tinky Winky, då bestämde jag mej för att bli homosexuell, han verkade mysig.

Anonym sa...

Hrm, vad jag undrar är hur man kan könsbestämma Tinky Winky? Är han pojke eller flicka?
Hursomhelst har jag svårt att tro att man blir homosexuell bara för att man ser homosexualla, om det nu är homosexuellt att gå omkring med en handväska. Måste säga att jag tycker hela den här debatten är lite otäck, den förekom även i england för ett par år sedan av en präst där. Är det något som gör oss dummare så är det religös fanatism.

Anonym sa...

Lustigt är ju att de fokuserar på sådant här, hellre än att se till de i hög grad verkliga problem som finns i samhället, och i resten av världen. Våldsbrott, miljöförstöring, svält. Eller inte särskilt lustigt alls, men jag kan inte låta bli att skratta åt år hur fåniga de faktiskt är. Tyvärr får fåntrattar med makt ganska stort utrymme att lägga handling bakom deras befängda teorier.

Anonym sa...

Okej, låt oss låtsas att detta bisarra att barn blir homosexuella av tv-program är sant. Är det så jävla farligt då? Det är stötande att folk tror att man kan ändra nåt så fundamentalt som sexualitet med en handväska, det är mer än stötande att folk tror att de har rätt att bestämma över andras sexualitet.

Anonym sa...

Patetiskt att somliga tror ens sexuella läggning är ett val eller påverkas av ett T.V.-program. Man bara är hetero-ellerhomosexuell. Det är väl ingenting man väljer?

Figuren Barney - en dinosaurus - anklagades också för liknande eftersom han var lila; lila skulle liksom vara utmärkande.

Dumheter! Bäst att inte bry sig om dessa tyckare på marginalen.

Anonym sa...

Fantomen är nog också homo för han gillar trikåer !. :)

SideShow Surfer