torsdag, maj 24, 2007

Om varför man bör dricka te, egentligen

Enligt en oberoende forskningsrapport – visserligen finansierad av the Tea Council med detta har enligt uppgift inte på något sätt påverkat forskarna – är te inte bara gott, det är nyttigt också. Att dricka den ädla drycken är nästan bättre än att dricka vatten. Allt från hjärtinfarkter till cancer (även om forskarna inte är riktigt lika säkra på det där sista) kan man förebygga med bara fyra koppar om dagen. Allt detta läser jag i SvD.

Och jag vet inte jag. Det är möjligt att de har rätt, forskarna. Å andra sidan så ska man nog ta sådana här rapporten med en smula salt. Och någonstans vet jag inte om det spelar så stor roll. För den stora anledningen att dricka te är naturligtvis inte att det är nyttigt.

Te är för mig verkligen definitionen av en civiliserad dryck. Från Kina och Japan över mellanöstern och Ryssland rakt in i på brittisk afternoon. Med socker och mjölk på kvällskvisten eller rent vitt te från Kina med en smak så subtil att du inte ens vågar dricka det utomhus, av rädsla för att smaktonerna ska försvinna i blåsten. Nedkrupen i läsfåtöljen med en jättekopp Darjeling vid din sida, eller några droppar vederkvickande ekologiskt grönt Yunchui-te på morgonkvisten för att komma igång. Oavsett vilket så är det århundraden – ja mer – av mänskliga erfarenheter du ansluter dig till.

För några år sedan hade jag förmånen att få åka på en studieresa upp i de sydindiska bergen (i Tamil Nadus inland). Vi träffade där plantagearbetare och besökte inte minst två yrkesskolor, där barnen till dessa de fattigaste fattiga fick chansen att vidareutbilda sig och på det sättet komma vidare (skolorna hade ett starkt stöd från svenska elektrikerförbundet, och det var lite därför vi besökte dem.)

Det är en på många sätt fruktansvärt tillvaro arbetarna har däruppe, med hårt arbete under en obarmhärtig sol till ofattbart låga löner. Jag bifogar därför också en länk med några tips på var man kan skaffa rättvisemärkt te (du hittar den här). Jag är själv dålig på det där, men försöker hela tiden bättra mig. Så det tycker jag att du ska göra också.

Och glöm inte att njuta, sedan. För allt i världen.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

Johan, du tar verkligen upp ett angeläget ämne. Själv är jag tedrickare av stora mått. Av främst av två orsaker, det smakar gott samt det gröna teets hälsosamma effekter.

Citat: ”I grönt te finns en stor mängd polyfenoler som är antioxiderande ämnen. Dessa tros kunna skydda kroppens celler och DNA mot de fria radikaler som kan orsaka cellskador, celldöd, åldrande och åldersrelaterade sjukdomar.”

- http://www.omte.se/

Mitt baste är Monkey King – ett grönt Jasmine te. Andra plats innehavs just nu av ett japanskt grönt te som heter Kukicha. Häromsistens vart jag ”pålurad” ett exklusivt parti Darjeeling, 50 g från Tukvar FTGFOP, First Flush. Jag har av ren självbevarelsedrift glömt vad det kostade. Men rätt gott är det.

För inköp kan jag rekommendera Tea Centre of Stockholm, som ligger på Hornsgatspuckeln. Tyvärr så tror jag inte de har rättvisemärkt te där.....

Johan Sjölander sa...

He he - jag har också en burk Darjeling first flush hemma. Och visst är det gott. Om det är prisvärt är däremot en annan femma ;-)

sedan håller jag med, det är ibland svårt att hitta rättvisemärkt med de sorter du vill ha. Om någon har några bra ytterligare tips på detta, välkommen att skriva dem här.

fredrik sa...

Ni förstår ju ingenting. Rooibos är det som gäller om man ska dricka te. Då kan man sluta ögonen och låta sig förflyttas till Kaap.