måndag, juli 16, 2007

Mer om Reinfeldt och hans presentsmak (eller den där berömda platt-TV:n, igen)

Jag skrev häromdagen om det begåvade och smakfulla i regeringen och Reinfeldts beslut att förära vår jubilerande kronprinsessa med en platt-TV på bemärkelsedagen. Själv tyckte jag nog innerst inne att det var lite lustigt, och skrev väl någon typ av leende-på-läppen betraktelse över det hela (vilket min fru tyckte var lite mjäkigt för övrigt, men du hittar den här).

Nu ser jag att några andra också kommenterat presenten. Fredrik Lundh är riksdagsledamot för (s). ”Naturrum för att möjliggöra för handikappade att komma ut i naturen, utrotningshotade apor som ska räddas till eftervärden, något konstföremål som kan läggas till samlingarna och om hundratals år fortfarande beskådas av undersåtar, pengar till goda ändåmål... eller varför inte en upprustad vandringsled i fjällvärlden, ett läsprojekt med fokus på jämställdhet, mer pengar till simundervisning, en ny fond för barn och ungdomsorganisationer att söka pengar ur... Ja, listan på bra presenter från mer eller mindre officiella till kronprinsessan i hennes officiella roll kan göras lång. Men en platt-tv, den finns definitivt inte med…”, skriver han här.

Och Håkan Wahlén, legendarisk sosse från Kungsholmen, formligen rasar över det hela i sitt inlägg: ”Detta måste vara en av svenska statsministrars mest pinsamma fadäser. Vad säger resten av regeringen?” skriver han och fortsätter: ”Visst hade det varit mer i tiden och ett tecken på allmän hyfs om regeringen lämnat en grundplåt till exempelvis en stipendiefond för studenter som gör insatser för en bättre miljö. En kronprinsessan Victorias miljöfond.Tyvärr bekräftar denna sorgliga händelse bara regeringens inkompetens, inte bara inom politiken.

Så min fru hade antagligen rätt. Jag var nog lite mesig. Tur då att det finns sådana som Håkan, och Fredrik, som inte skräder orden!

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: