fredag, juli 20, 2007

Snart; Joshua Redman på Fasching

På CD-spelaren rullar just nu en tolv år gammal liveinspelning från legendariska jazzklubben Village Vangard i New York. Artisten är saxofonisten Joshua Redman, och om några timmar äntrar han scenen på en annan legendarisk klubb: Fasching i Stockholm. Och jag kommer att vara där.

Förra gången jag såg Redman live kamperade han ihop med egensinniga gitarristen Kurt Rosenwinkel. Nu kör han med en egen trio. Jag har inte hunnit lyssna in mig på den senaste skivan, men enligt uppgift har han nu gått tillbaka en smula från funket på skivor som ELASTIC och uppföljaren Momentum (på vilka han spelar tillsammans med Sam Yahel och även Brian Blade, som inte bara är en alldeles ypperlig trummis utan som dessutom har ett av jazzvärldens coolaste namn, något som inte säger lite…), till att nu spela mer traditionell jazz (eller som han säger själv; ” modern, swing-based, acoustic jazz”).

Kvällens konsert blir mitt första nedslag i årets upplaga av Stockholms jazzfestival. En festival vilken som vanligt följs av två sorters kommentarer; dels att det är för lite jazz, dels att det går åt skogen ekonomiskt (och kanske också besöksmässigt, enligt den här artikeln.) Själv tycker jag väl också att det vore kul med en mer utpräglad jazzfestival, men har handen på hjärtat lite svårt att klaga när det får så positiva effekter som att Joshua Redman återkommer till Sverige. Och om någon råkar få sig en dos Kullhammar i väntan på Robyn (som ju för övrigt är en alldeles utmärkt artist) så borde det väl glädja även den mest inbitne jazzentusiasten, kan man tycka...

Nä. Nu har barnvakten anlänt. Dags att röra sig inåt staden. På återseende.

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Joint Venture world sa...

Nice blog my friend!
Your invited to my blog at:www.khaeuro-makemoneyonline.blogspot.com