måndag, september 17, 2007

Författaren Robert Jordan är död

Via bloggen TDH nås jag av en tragisk nyhet; fantasyförfattaren Robert Jordan har gått bort, endast 58 år gammal. Jag stötte först ihop med Jordan när jag läste hans Conan-berättelser, men det är med den magnifika ”Wheel of time”-sagan som han har fått sitt stora genombrott, och det är de böckerna som gör att han idag kan räknas till en av genrens absolut största.

Wheel of time är en gigantisk (i ambition men också i rent omfång, både vad gäller sidantal och storleken på persongalleriet), episk berättelse om pojken Rand al'Thor som visar sig vara draken återfödd, eller den som är förutbestämd att stå i vägen för mörkret i den stundande sista striden. Sagan har hämtat inspiration från en mängd myter och legender, men till skillnad från exempelvis Tolkien så är det ingen svart-vit värld Jordan presenterar. Tvärtom så rör sig det mesta i olika gråskalor, och huvudfigurerna ägnar minst lika mycket tid åt att strida med olika falanger på den ”ljusa” sidan som att pröva sina krafter mot mörkret.

Den senaste delen (bok elva) i serien står fortfarande halvt oläst i min bokhylla. Inte för att den var dålig - tvärtom, utifrån vad jag hittills har läst så innebär den ett rejält lyft jämfört med de lite sega föregångarna – utan för att jag helt enkelt tänkt avvakta med att läsa färdigt den tills nästa del kommer. Intrigerna är nämligen så komplicerade att jag måste erkänna att jag har svårt att hänga med om jag inte har den föregående delen i färskt minne.

Vad jag kan förstå det nu hann Jordan instruera sin släkt om hur det hela skulle sluta innan han dog. ”The wheel of time” kommer alltså att färdigställas, och draken kommer att flyga en sista gång på tidens vindar. Läs mer om Robert Jordan här, och om hans stora verk ”The wheel of time” här.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu fattar jag varför jag alltid tyckt att du är så sympatisk, Johan :-)) Har själv följt den här serien sen tidigt 90-tal. Ironiskt nog så sa jag till Anna efter bok 11 att det skulle väl vara typiskt om författaren skulle drabbas av något fatalt nu när han skulle till att avsluta serien.

God fortsättning / Ibbe