tisdag, december 11, 2007

Frågor till Filippa Reinfeldt, med och utan svar (live från SLL)

Kommer majoriteten i Stockholms läns landsting att ändra sin hittillsvarande privatiseringspolitik för sjukvården med tanke på den debattartikel i Dagens Nyheter som sjukvårdslandstingsrådet lät publicera nyligen?” Det frågade alldeles nyss Dag Larsson (s) Stockholms läns sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt här på landstingsfullmäktige. Och svaret var förvisso mångordigt men om jag skulle våga mig på någon typ av kortare sammanfattning så kan man nog säga att det var ”nej”.

Det innebär att sjukvårdslandstingsrådet anser det vara fullt förenligt att i stor skala privatisera både akutsjukhus och hela sjukvårdssystem, samtidigt som man skriver debattartiklar där man självkritiskt påstår att man hittills har pratat för mycket om privatiseringar och ägarfrågor.

På ett sätt är detta helt logiskt. Det är klart att moderaterna hellre ser att vi pratar om något annat än den politik som moderaterna faktiskt för. Men frågan är om inte medborgarna upplever vad moderaterna gör som ett större problem än vad de säger. En politisk ”förnyelse” som helt handlar om orden och utanpåskapet fungerar kanske i opposition, men inte när ens handlingar hela tiden kan prövas mot verkligheten.

Och på tal om den (verkligheten, alltså); en annan fråga sjukvårdslandstingsrådet fick var från socialdemokraten Inger Ros. ”Anser sjukvårdslandstingsrådet att de nya vårdcentraler/husläkarmottagningar som startar den 1 januari 2008 är riktigt fördelade efter vårdbehoven?” frågade hon. Och på det fick hon naturligtvis inget rakt svar. För faktum är att den borgerliga vårdpolitiken helt utgår från producenternas perspektiv, och inte från medborgarnas.

Det där sista är värt att utveckal. Återkommer i ett längre inlägg om det. Nu måste jag förbereda mig inför tandvårdsdebatten. På återseende.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Walle sa...

Usch. Du borde flytta norrut. Jag har flyttat så jag har nu gjort mitt sista möte i landstinget och jag avslutade det ungefär så här:
"- Det är klart att det kanske inte känns så viktigt att vara seriös opposition när man vet att chansen är obefintlig att man får sitta i majoritet. Jag har en liten gåta: Jag menar att det är större chans att vi i Vänsterpartiet hamnar i opposition än att ni (borgarna) hamnar i majoritet."

Ja- hur ska det gå till?

/Mikael fd landstingspolitiker (v) i Västerbotten