måndag, december 10, 2007

Jag har sett slutet på alliansen, och hans namn var Littorin

Om ni undrar varför borgerligheten kommer att förlora valet 2010, ta en titt på måndagskvällens Aktuellt. I 21-sändningen mötte en tröttkörd arbetsmarknadsminister det vänsterpartistiske kommunalrådet Stig Henriksson. Och hade det inte handlat om verkligheten så hade det varit rent underhållande att se.

För Littorin gjorde ungefär alla fel man kan tänka sig. Han förnekade erfarenheter från verkligheten. Han rabblade siffror så att ingen orkade hänga med. Hans levererade ett krystat leende som bara blev mer och mer ansträngt ju längre debatten fortgick. När Henriksson kontrade med att regeringen ”friserar siffrorna” stod han närmast svarslös.

Debatten handlade om hur regeringens nedskärningar innebär ökade socialbidragskostnader i många kommuner. Och att moderaterna inte står för arbetslinjen, och att de är inte det parti som kommer att lösa vad de själva kallar för ”utanförskapet”, det blev väldigt uppenbart i kvällen inslag. Undrar om inte just den frågan som fick den borgerliga regeringen vald kommer att bli den som också får dem att åka ut hösten 2010?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Tänk så olika man kan uppfatta saker...

F ö så kom det nya opinionssiffror idag, avståndet mellan blocken har minskat med 3,7 procentenheter på en månad, det artar sig. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=723317&rss=1042

Nils Dacke sa...

Bruce Springsteens lillasyster Mona
kommer aldrig att bli statsminister. Tor mig. nästa valkampanj som ni inom (S) ser fram emot så mycket kommer att gå till historien som den smutsigaste hitills.

Nör politiken blir mer och mr lika dvs spiralpolitik som bedrivs nu av S och M så är det enda som åtestår negatvia kampanjer dvs Monas alla tabbar och de är inte få kommer att dras fram ur garderoben om och om igen.

Johan Sjölander sa...

Per, jag n�jer mig med att citera en mening ur DN-artikeln:

"F�r�ndringarna �r dock inte statistiskt s�kerst�llda."

(sedan har jag inga som helst illusioner om att skillanderna mellan blocken kommer att forts�tta vara lika stora som nu. Jag tror att det �r r�tt naturligt att de kommer att krympa. Den stora fr�gan �r bara hur mycket.)


Nils Dacke - tyv�rr tror jag att du har r�tt i att vi kommer att f� se en v�ldigt smutsig "mosa mona" kampanj fr�n borgerligt h�ll. D�remot �r jag inte lika s�ker p� att den kommer att avg�ra valet.

Anonym sa...

Äh! Johannes från Patmos såg på slutet sju basuner och sju ...var det några riddare? å sju vredeskålar och så vidare och mitt i altihopa tror jag Al Gore dök upp på en vit springare -- eller om det var en privatjet -- som fredsfurste.

Littorin? Du måste yra...