onsdag, december 05, 2007

Är du en som håller på Amanda eller en som håller på Marie?

På fredag avgörs årets Idolspektakel. Jag ska villigt erkänna att jag fullständigt låtit mig dras med. Efter den inledande lyteskomiken (som jag inte klarar av att titta på utan att rodnande dra mig ur rummet för att gå på toaletten eller göra en kopp te eller nått) tycker jag dessutom att det är rätt trivsam underhållning. Nörden i mig älskar dessutom att försöka analysera (och helst förutse) röstbeteenden, kopplat till låtval, scenkläder och annat spännande.

I finalen på fredag står det verkligen mellan två tydliga alternativ. Å ena sidan den lite tokigt folkliga sångerskan Marie Picasso, mot å andra sidan den mer sofistikerade artisten Amanda Jenssen. För någon sorts medveten popmedelklass torde valet vara enkelt; Marie P. kan måhända sjunga men kom igen – Amanda är ju bara så cool. För andra är det lika solklart tvärtom: Picasso är en sångerska av guds nåde men den där lundatjejen sjunger stundtals lika surt som förra månadens överblivna filmjölkspaket.

Själv är jag numer en Amanda-kille, även om det har tagit ett tag för mig att bli övertygad. Fullkomligt säker blev jag nog först av Leonard Cohen-versionen under förra veckan (du hittar den här, värt att kolla in – det är faktiskt ruggigt vackert). Marie Picasso har bara verkligen imponerat på mig när hon sjöng rock – då var hon å andra sidan riktigt bra. Kanske krävs det lite ilska och energi i låtmaterialet för att hennes röstresurser ska komma till nytta och hon ska bli mer än bara en i raden av duktiga men vadå då sångerskor.

Samtidigt så tror jag att det är just detta som kommer att avgöra till Marie Picassos fördel på fredag. Hon gör jobbet, helt enkelt. Och det gillar vi. Jag kan verkligen tänka mig henne i allt från melodifestivaler till ”På spåret” eller ”Doobidoo” i framtiden. Marie Picasso är namnet till trots helt enkelt förmodligen så folklig du bara kan bli. Och jag skriver nu inte detta som något nedsättande, jag tycker tvärtom att det är riktigt hedervärt.

Men Amanda då? Kan man vara en cool artist som kommit fram genom ett lättsamt underhållningsprogram som Idol? Och vad säger det i sådana fall om den tid vi lever i? Tja, jag väljer att hålla tummarna och hoppas. För om fröken Jensen kan fortsätta leverera* på samma sätt som hon gjorde i ”Hallelujah” … ja, då är faktiskt rätt mycket annat förlåtet.

PS. På aftonbladet publiceras vilka låtar finalisterna ska sjunga. Att Marie skulle välja Celine Dion var kanske ingen högoddsare. Mer spännande då att höra Amanda köra Joe Cocker. Eller egentligen inte, kanske. Synd att det inte blir något tuffare med Marie, tycker jag nog ändå. DS

*) och ja, du blir skadad av språkbruket. Men om jag någon gång börjar prata om hallelulja-moments, så snälla. Skjut mig. Omedelbums.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och annat intressant

8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror inte jag kommer att kunna bestämma mig förrän efter de framfört sina låtar på fredag. Marie har verkligen en fantastisk röst, men Amandas är inte fy skam den heller. Coolhetsfaktorn vinner Amanda med hästlängder. Den kan fälla avgörandet :) Fast det gäller som sagt att hon "levererar" *s*

Anonym sa...

Jag håller helt klart på Amanda. Jag tycker hon är bra på riktigt - det är första gången ngn idolare kvalar in på den listan. Hon har dessutom potential att bli stor utanför landets gränser.

Däremot tror jag att Marie är folkligt älskad på ett helt annat sätt, hon är oförställd och duktig och kommer med all säkerhet dyka upp i alla möjliga mediala sammanhang. En 2000-talets svar på Lillbabs - typ. Jag gillar dessutom att hon på något sätt gör revanch mot blondingrejjen och ändå inte. Så jag gissar att hon trots allt vinner.

Ganska tydligt att idol mättat marknaden av poppiga unga killar för ett tag.

fredrik sa...

Vad var det för uttryck Magnus använde, lowlifepretto?

Anonym sa...

MARIE VINNER! :-)

Kaffebönan sa...

Amanda Jensen så klart.. hon är så speciell hela hon:-)
http://kafferasten.blogg.se

Kaffebönan sa...

Amanda Jensen så klart.. hon är så speciell hela hon:-)
http://kafferasten.blogg.se

Anonym sa...

Båda är medelmåttor. TV4 vann. Hur kunde 1,6 miljoner rösta? Hur kan än fler rösta på Sahlin? Fast det sista vet vi ju iofs inte förrän 2010 :-)

Anonym sa...

Marie är för alltid den bästa artisten som finns!