tisdag, februari 26, 2008

Viktigt om missbrukarvård

Jag har tidigare skrivit flera gånger om missbrukarpolitiken här i landet – inte minst i samband med debatten om ett sprutbytesprogram i Stockholms läns landsting. Jag tillhör de som tycker att ett sådant bör införas, och jag tycker att den borgerliga majoritetens behandlig av både sakfrågan (se här, här och här) och hur de behandlar de som råkar tycka annorlunda (se här) är under all kritik.

Idag skriver DN om Björn Fries granskning av narkomanvården (se här och här). Det är viktig läsning. Lite cyniskt har jag någon gång tvivlat på att dessa frågor som berör samhällets verkliga olycksbarn någonsin ska kunna tävla i uppmärksamhet med annat som mer direkt berör den breda medelklassen.

Därför är det så befriande med en sådan som Fries som aldrig låter strålkastarljuset slockna. Det ger mig hopp om att min cyniska betraktelse ska komma på skam.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: