tisdag, juni 10, 2008

En av Sveriges bästa bloggare är tillbaka, och en rapport alla borde läsa

Ja. Fotboll är som opium för folket. Eller kanske snarare någon form av uppåttjack. Åtminstone är alla negativa känslor jag hade efter dagens landstingsfullmäktige som bortblåsta efter kvällens 2-0 seger. Så trots ett landsting där ledarskapet tappat kontrollen och politiken nu rasar iväg högerut rakt mot avgrunden kan jag inte låta bli att känna mig en smula lycklig. Bara jag tänker på Zlatan.
Två andra orsaker att känna glädje: en av Sveriges bästa bloggare Fredrik Jansson är tillbaka. Nu kallar han sin blogg Tankar från roten, och du hittar den här. Fotboll, politik, internationella utblickar, syrligheter och poesi. Obligatoriskt att kolla in.
Ann-Marie Lindgren har också - och det är den andra orsaken att glädjas - skrivit en väldigt bra och pedagogisk rapport om effekterna av de senaste årens avregleringar och privatiseringar. Lindgren är inte mot privata alternativ, men hon tar ett välkommet kritiskt helhetsgrepp om frågan. För alla bloggare där ute finns en hel massa kunskap och exempel att ösa ur texten. Ta tillbaka demokratin heter rapporten, och du laddar ner den här
Borde väl utveckla en smula om varför jag är så kritisk till vad som händer i Stockholms läns landsting just nu. Men jag får nog ta och återkomma om det. Vill inte paja den här underbara stämningen Lagerbäcks pojkar har försatt mig i. EM-Guld, EM-Guld, EM-guld!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://samhallsforslag.blogspot.com/