söndag, november 02, 2008

Alexander Bard har nog inte riktigt förstått Obamakampanjen

Nyblivne folkpartisten Alexander Bard har tydligen startat ett nytt liberalt nätverk kallat liberati och försöker som alla andra i och med detta också hoppa på Obamatåget. ”Han [Obama, min anm] använder sig nästan utanslutande av nya medier och nya teknologier, både i fund raising och kampanjer. Han är på väg att bli USAs nästa president och därmed USAs första internetpresident. Vi måste ta till oss detta. Den som gör det först kommer att få makten.” säger Bard till Politikerbloggen.

På plats i USA känns detta uttalande nästan löjligt. Massiva get–out-the-vote aktiviteter, lokala kontor på bred skala, tiotusentals volontärer som knackar dörr och ringer telefon – Obamakampanjen är allt annat än ”uteslutande” baserad på internet. Styrkan ligger istället i kombinationen av – som någon här nere uttryckte det – digitala och analoga metoder.

Och där finns det mycket för svensk politik att lära. Och – inte minst – för Alexander Bard.

PS: En han kan fråga är för övrigt den mycket sympatiske Linköpingssossen Martin Tollén, som deltar i kampanjen och bloggar flitigt om detta. Du hittar honom här. DS

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , och annat intressant

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare, Johan!

Det är härligt att läsa din klarsynta kritik.

Obamas kampanj har, precis som du skriver, använt sig av internet som ett komplement till ovanligt välorganiserat fotarbete.

Jag tycker att taktiken vore bra att testa här i Sverige - speciellt under kyrkovalen och valet till EU-parlamentet i juni.

Den brist som vi har ligger mer på ett organisatoriskt plan. Jag upplever att SAP i högre utsträckning in DNC är ett centralistiskt parti. Det kan således innebära svårigheter att få samma skjuts i en liknande kampanjstrategi här i Sverige.

SAP vill gärna ha kontroll över vem det är som driver kampanj. En decentraliserad kampanjmodell får lätt ett eget liv. Det finns alltså risk för SAP eller DNC att associeras med budskap som inte är centralt sanktionerade.

Det vore ändå bra att testa kampanjmetoderna här i Sverige.

Martin Tollén sa...

Tack för uppmärksamheten. Ser att du verkar ha det bra i DC. Precis som Eric verkar du välja de lätta jaktmarkerna, men om ni inte sabbar något ska nog demokraterna lyckas vinna DC ändå...

Om du specifikt vill hänvisa till mina bloggar på plats i den här presidentkampanjen har jag taggat dem så att de finns på http://martintollen.blogspot.com/search/label/Wisconsin%202008

Jag märker föresten att jag saknar din e-postadress. Om du har min kan du väl skicka över ett mejl?!

Anonym sa...

Ja, men säg den borgare som varit ute och knackat dörr... Eller vänta, det kanske de har, men i så fall aldrig i förorten. Har bott i Angered/Bergsjön över tre valrörelser (fler om man räknar EU-val) och ALDRIG sett ett alliansparti ute och knackat dörr.

Anonym sa...

Du menar att det inte är de som kontrollerar rätt e-postlistor som kontrollerar världen (eller hur det nu var Bard uttryckte det)? Jag är chockad!

Johan Ulvenlöv sa...

Har kommenterat i ett inlägg hur mycket Obama släppt kontrollen utifrån mina möten med progressiva bloggare här. Min bild är att rapportering i svensk media är tämligen onyanserad.

http://www.s-buzz.se/2008/11/det-gr-inte-att-kopiera-mnniskors.html