fredag, januari 15, 2010

Jävlar vad fel jag hade

Häromdagen ägnade jag en hel bloggpostning åt hur det kom sig att Maud Olofsson snarast verkade ha vunnit i opinionen på sitt i mitt tyckte förödande hanterande av Saab-affären. Efter dagens opinionssammanbrott för inte minst centerpartiet tycks den allmänna uppfattningen (se till exempel Expressen) vara att det är precis tvärtom. Och jag får väl bara ödmjukt böja mig och erkänna att jag helt enkelt hade fel.

Det intressanta med dagens opinionsundersökning är ju att de faktorer som anges ligga bakom sammanbrottet är precis de frågor som Maud Olofssons kärntrupper inom partiet varit som mest stolta över, förutom Saab också till exempel kärnkraften. Egentligen är det inte så konstig. Det Olofssonska projektet att byta väljare från miljömedveten glesbygd till liberal stockholmsinnerstad har varit en politiskt äventyrlighet från början till slut. I valet 2006 gick det ok eftersom partiledaren kunde leva på att skruva upp förväntningarna högt hos inte minst vissa borgerliga kärnväljare. När dessa nu blir besvikna på regeringens oförmåga att leverera samtidigt som de gamla väljarna sviks på punkt efter punkt är resultatet egentligen givet.

Ska jag ha någon typ av försvar för mig själv så kan det väl vara att jag i slutet av min förra postning antydde att någon typ av förändring av opinionsläget skulle kunna vara på gång. Hur snabbt och tydligt det skulle ske misslyckades jag dock helt med att förutspå.

Folk är smartare än man ibland tror. Den läxan har jag nu lärt mig.

intressant?

Läs mer: DN, SvD, Sydsvenskan, Aftonbladet, Anders Pihlbad, Röda berget, Peter Andersson, Erik Laakso, Jonas Morian, Johan Westerholm, Johan Pettersson, Krassman, Peter Högberg, och många andra. Mitt förra inlägg har kommenterats av Niklas Lindgren och Anders Nilsson.

3 kommentarer:

scaber nestor sa...

Måste erkänna att jag blev helt tagen på sängen av det enorma droppet.

Enda förklaringen jag har är att det är den ackumulerande effekten vi ser resultatet av.

Om droppen som fick bägaren att rinna över var Carlgrens felaktiga skäl till vargjakt, som inte ens Svenska Jägareförbundet eller vargforskare håller med om, eller Maud's beslut att ta semester när SAA-affären fortfarande är i ett kritiskt läge, det kan jag inte svara på.

Men nu får vi se om andra opinionsmätningar verifierar denna.

Först då kan vi säga att det är ett faktiskt dropp.

Gillar personligen inte opinionsundersökningar med så få deltagare.

Lars-Erick Forsgren sa...

Visserligen håller jag med dig Scaber betr vargjakten, men tror inte att det är orsak till centerns tapp. Carlgren tog nog tillbaka en del landsbygdsväljare samtidigt som han förlorat tätortssympatisörer.

En del andra kommentarer till Demoskop finns här.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/01/hur-kan-man-bli-forvanad-over.html

fredrik jansson sa...

Demoskop gör ju visserligen ganska usla opinionsundersökningar. Men det skulle onekligen leda till ett ganska annorlunda politiskt landskap om V, C och KD åkte ur samtidigt som SD kom in.