tisdag, februari 23, 2010

Begåvade reflektioner från vänster

Jag uttryckte igår inspirerad av Klas Gustavsson min besvikelse över den andefattighet jag tycker präglar den senaste tidens stora inom vänster-uppgörelse, den så kallade Arenafejden. Som för att understryka vad jag menar publicerar välskrivna vänstersajten Dagens Konflikt en text som jag tycker innehåller allt det jag saknar. En betraktelse över Vänsterpartiets valplattform visar sig nämligen vara ett synnerligen läsvärt stycke samtida politisk analys.
Jag är gråsosse ut i fingerspetsarna och hamnar därför både ideologiskt och organisatoriskt rätt långt bort från den position jag inbillar mig att textförfattaren Martin Hofverberg som aktiv VSF:are* intar. Men jag kan ändå inte låta bli att nicka instämmande åt flera av hans konstateranden i texten. Istället för att vältra sig i gängse vänsterlitturgi finns här en vilja att få något väsentligt sagt, parat med ett inte så litet mått av klarsyn.

Dagens Konflikt fortsätter helt enkelt att vara en väldigt angelägen sajt för alla som är intresserade av en bredare och begåvad vänsterdebatt. Det tycker jag känns roligt.

* korrigering: Martin upplyste mig i kommentarsfältet nedan att han inte varit aktiv i VSF på flera år. Han lägger istället sitt politiska engagemang på tankesmedjan Konflikt och är medlem i Vänsterpartiet. Där hade jag alltså fel. Ber om ursäkt fördet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Martin sa...

Tack för det, det värmer!

En liten detalj: Jag är inte aktiv VSF:are och har så inte varit sedan 2007. Mestadelen av engagemanget går in i Tankesmedjan Konflikt, men är även medlem i Vänsterpartiet.

Allt gott/M